Pengguna yang
bertanggungjawab adalah pengguna yang menyedari hak-haknya sebagai pengguna dan
bertindak dengan penuh bijaksana dan bertanggungjawab. Lapan hak pengguna yang
perlu diketahui dan difahami ialah:
1. Hak untuk mendapatkan keperluan asas
Pengguna berhak
mendapatkan barang dan perkhidmatan asas bagi menjamin kehidupan yang memuaskan
di dunia moden ini. Keperluan asas ini termasuk makanan yang mencukupi dan
selamat, pakaian, perumahan, kemudahan kesihatan dan pendidikan, dan sebagainya
2. Hak untuk mendapatkan keselamatan
Pengguna
dilindungi daripada pemerosesan dan pemasaran barang serta perkhidmatan yang
boleh membahayakan pengguna.
3. Hak untuk mendapatkan maklumat
Pengguna mesti
diberi maklumat yang mencukupi dan tepat untuk memudahkannya membuat keputusan
yang bijak. Pengguna hendaklah dilindungi juga daripada dakyah pengiklanan,
pelabelan dan amalan lain yang palsu, penipuan dan penyelewengan.
4. Hak untuk membuat pilihan
Pengguna
dipastikan mendapat maklumat langsung mengenai pelbagai keluaran dan
perkhidmatan. Pengguna perlu diberikan penerangan yang dapat memberi pilihan
dalam membuat keputusan. Perlu ada jaminan bagi menentukan mutu dan
perkhidmatan memuaskan dengan harga yang berpatutan.
5. Hak untuk bersuara
Ini bagi memastikan
kepentingan pengguna mendapat pertimbangan yang sewajarnya dalam penggubalan
dasar kerajaan dan tindakan yang cepat serta saksama daripada pentadbiran
pengadilan.
6. Hak untuk mendapatkan ganti rugi
Pengguna berhak
mendapat penyelesaian untuk pembelian keluaran yang cacat atau berbahaya
ataupun perihal dagangannya yang `mengelirukan’ serta pampasan bagi
perkhidmatan yang menyeleweng atau tidak menepati perjanjian. Ganti rugi harus
diberi bagi keluaran atau perkhidmatan yang mengakibatkan kecederaan kepada
penggunanya yang menggunakan keluaran atau perkhidmatan itu mengikut arahan
pengeluar. Ganti rugi juga wajib diberikan kepada pengguna yang menjadi mangsa
akibat kecuaian majikan.
7. Hak untuk mendapatkan pendidikan pengguna
Pengguna berhak
mendapat pendidikan pengguna yang mencukupi dan berterusan. Ini kerana sistem
pendidikan lazimnya tidak memberi perhatian yang sewajarnya kepada pendidikan
pengguna. Falsafah pendidikan pengguna masa ini lebih cenderung melatih pelajar
menjadi pekerja atau majikan yang berkesan dan kurang melatih bagaimana hendak
menjadi pengguna yang bijak.
8. Hak untuk mendapatkan alam sekitar yang sihat dan selamat
Pengguna berhak
hidup dan bekerja dalam alam sekitar yang bersih dan sihat serta bebas daripada
sebarang keadaan yang berbahaya. Hak ini diperjuangkan oleh pengguna kerana
kadar pencemaran kian meningkat dan adanya unsur alam semula jadi yang semakin
pupus atau dimusnahkan.
KEHIDUPAN SEBAGAI SEORANG PENGGUNA
Pada masa kini,
penggunaan mendefinisikan identiti manusia dalam masyarakat pengguna sedunia. Semasa
krisis kewangan sedang memuncak pada tahun 2009, seorang rakyat Amerika
Syarikat apabil ditanya tentang kesan krisis ini terhadap dirinya, beliau
menjawab. “Sekiranya anda tidak membeli atau mengguna, anda tidak mempunyai
identiti.”
Kini, penggunaan
moden merupakan simbol pembayang kepada status seseorang dan juga pembangunan
ekonomi sesebuah negara. Ketika saya berada di Gurgaon, India baru-baru ini,
perkataan industrialisasi pesat dan ekonomi antarabangsa boleh ditemui di
mana-mana sahaja di negara tersebut.
Lebuhraya yang
sesak, tol, bangunan-bangunan pejabat yang moden dan juga pasar raya yang
mempunyai lebih banyak barangan import berbanding dengan barangan tempatan
merupakan gambaran kepenggunaan di India. Ketidaksamarataan ini adalah terlalu
jelas. Kekuasaan pasaran ini didapati di semua tempat. Kehilangan cara hidup
tradisional bakal berlaku dan senario
ini bukan akan berlaku di India sahaja malah di seluruh dunia! Penggunaan telah
menjadi sama taraf dengan demokrasi dan juga pembangunan ekonomi. Kita telah
berubah menjadi masyarakat yang suka berbelanja dan hidup dalam masyarakat
pengguna yang penuh dengan cabaran. Mendapatkan barangan yang asas dan
perkhidmatan merupakan hak pengguna yang utama. Walau bagaimanapun, pembelian
keperluan asas yang berkualiti untuk kesejahteraan hidup bukannya mudah. Ini
disebabkan oleh pelbagai bentuk penyelewengan yang berlaku secara berleluasa di
pasaran.
Pada bulan Mei
yang lalu, Pusat Khidmat Aduan Pengguna National (NCCC) telah
mengemukakkan laporan tahunan bagi tahun
2009. Terdapat peningkatan sebanyak 16.7 peratus jumlah aduan yang diterima
pada tahun 2009, berbanding dengan aduan pada tahun 2008. Pengguna dikatakan
telah mengalami kerugian sebanyak RM210 juta disebabkan oleh barangan dan
jperkhidmatan yang tidak memuaskan. Aduan-aduan ini berdasarkan kepada maklumat
yang dikumpulkan dan diselesaikan oleh sesebuah organisasi. Jikalau semua aduan
daripada agensi kerajaan dan bukan kerajaan dapat dikumpulkan, beberapa juta
lagi akan ditambah ke dalam jumlah kerugian pengguna.
Aduan tentang
jualan langsung atau penipuan mencatatkan aduan yang paling tinggi pada tahun
2009, diikuti dengan perumahan, telekomunikasi dan multimedia, perkhidmatan
masa depan (yoga, khidmat pelangsingan dan kesihatan), kualiti barangan dan
perkhidmatan, pengangkutan awam, perkhidmatan kewangan, khidmat hospitaliti,
perkhidmatan agensi kerajaan dan pembelian. Banyak kategori aduan ini telah
wujud dalam laporan tahunan persatuan pengguna sejak tahun 1970-an lagi apabila
aspek kepenggunaan mulai berkembang di Malaysia.
KENAPAKAH ADUAN-ADUAN PENGGUNA INI MASIH TERUS BERLAKU?
Aduan Pengguna
Aduan-aduan
pengguna merupakan gambaran kepada masalah yang wujud dalam masyarakat.
Walaupun isu kepenggunaan sekarang adalah berlainan daripada isu pada tahun
1970-an, namun isu pengguna seperti kes penipuan pengguna di pasaran masih
wujud. Barangan tiruan yang berlambak di pasaran, perkhidmatan yang tidak
memuaskan dan penipuan pengguna menggambarkan tahap etika yang dipraktikkan
oleh masyarakat peniaga.
Peningkatan
dalam aduan pengguna turut menunjukkan ketidakupayaan kerajaan dalam melindungi
masyarakat pengguna. Gabungan Persatuan-persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA)
menegaskan bahawa undang-undang perlindungan pengguna tidak dikuatkuasakan
dengan berkesan. Apabila penguatkuasa undang-undang adalah lemah, maka
perniagaan yang tidak beretika akan mengambil tempat. Begitu juga pengetahuan
pengguna yang lemah membolehkan barangan yang rosak dan berbahaya dibuangkan ke
persekitaran.
Dalam sesebuah
negara yang perlindungan pengguna adalah
tinggi, kualiti barangan dan perkhidmatan adalah terjamin. Peraturan kendiri tidak
berkesan di Malaysia. Reaksi yang diperolehi daripada penguatkuasa mengenai
peningkatan aduan pengguna adalah tidak memuaskan seperti yang dilaporkan oleh
institusi pengguna seperti NCCC. Kod
perlakuan seperti Kod Perniagaan Beretika Malaysia adalah kurang berkesan dari
segi undang-undang. Peraturan kendiri dalam struktur perniagaan Malaysia perlu
dipantau dengan rapi oleh penguatkuasa, di samping usaha penambahbaikan yang
berterusan.
Undang-undang
pengguna hanya akan berkesan jika pengguna mempunyai tahap pengetahuan kepenggunaan yang tinggi. Akses
kepada maklumat dan keupayaan untuk memahami maklumat tersebut adalah penting
dalam membangunkan pengetahuan kepenggunaan. Laporan NCCC menjelaskan bahawa
pengguna tidak membaca secara terperinci sesuatu kontrak sebelum
menandatanganinya.
Kebanyakan aduan
yang tidak dapat diselesaikan oleh NCCC adalah aduan perumahan. Pengguna tidak
dapat memperoleh ganti rugi terutamanya isu mengenai projek perumahan yang
terbengkalai. Pergerakan pengguna di Malaysia telah lama mendesah supaya dasar
‘Bina dan Jual’ dilaksanakan untuk projek perumahan, namun pemaju-pemaju
perumahan masih berkeras untuk tidak mahu melaksanakannya
Kebimbangan Pengguna Yang Meluas
Kini, terdapat
kebimbangan pengguna yang meluas mengenai isu alam sekitar, keadilan sosial dan
hak ekonomi, sosial dan kebudayaan. Pengguna akan menyokong perniagaan yang
beretika, mempunyak tanggungjawab sosial dan ekologi. Ini merupakan bukti
kepada pembangunan gerakan hijau, urusniaga yang adil, pertanian organik dan
juga inisiatif berkenaan pengguna yang menilai impak penggunaan oleh masyarakat
dan bumi.
Walau
bagaimanapun, ketidakaktifan pengguna melaksanakan haknya merupakan rintangan
utama dalam usaha penambahbaikan rejim perlindungan pengguna di negara ini. Dengan
peningkatan jumlah aduan yang diterima oleh persatuan pengguna, menunjukkan
masih banyak lagi kelemahan yang terdapat dalam pasaran yang tidak dilaporkan. Pengguna
tidak membuat aduan kerana ia mengambil masa dan kejahilan terhadap hak mereka.
Selain itu, tidak wujudnya sebuah pusat aduan pengguna di negeri-negeri seperti
Sabah dan Sarawak.
Kerajaan negeri
dan pihak berkuasa tempatan dengan kerjasama persatuan pengguna untuk
mewujudkan pusat aduan bagi pengguna yang
tinggal di kawasan pedalaman. Isu-isu pengguna seperti barangan tiruan
dan tidak berkualiti seperti makanan dalam tin yang berkarat dan sudah melepasi
tarikh luput, ubat tiruan atau peralatan yang rosak sering berlaku di kawasan
luar bandar.
Ketidakadilan
pasaran seperti ini tidak patut berlaku dalam alaf baru ini terutama dengan
wujudnya Pelan Induk Pengguna yang telah dirangka untuk dilaksanakan dalam
tempoh 10 tahun, iaitu bermula pada 2003 hingga 2013. Pelan Induk ini
merangkumi 287 cadangan yang meliputi institusi dan kerangka perlindungan
pengguna, memperkasakan pendidikan pengguna dan maklumat kepenggunaan.
Cadangan-cadangna
tersebut mengandungi perlindungan pengguna dari segi makanan, kesihatan,
pengangkutan, alam sekitar, perumahan, kredit pengguna dan lain-lain. Pelan
tersebut juga menekankan menyepadukan prinsip lestari-ekonomi, sosial dan alam
sekitar dalam proses pembangunan kebangsaan. Jika semua langkah yang disarakan
pelan induk ini diguna pakai, Malaysia akan mempunyai rejim perlindungan
pengguna yang dapat memastikan pengguna Malaysia bersedia untuk menghadapi
pasaran global yang penuh dengan cabaran.
HAK DAN TANGGUNGJAWAB PENGGUNA
Dunia
konsumerisme dewasa kini sering mengalami pergolakan.Situasi ini berpunca
akibat daripada kelemahan peniaga dan pengeluar dalam mematuhi etika perniagaan
sehingga meninggalkan kesan yang tidak sihat kepada pengguna.Siapakah yang
dimaksudkan sebagai pengguna? Menurut Kamus Dewan Edisi Ketiga, penguna didefinisikan
sebagai orang yang membeli dan menggunakan sesuatu produk atau perkhidmatan.
Natijah daripada kejahilan para pengguna dalam menentukan tentang hak-hak dan
tanggungjawab pengguna menyebabkan mereka senang diperkotak-katikkan oleh
peniaga yang suka ‘menangguk di air keruh’.Hal ini memang sering terjadi kepada
para pengguna yang rata-ratanya tidak mengetahui hak-hak dan tanggungjawab
mereka..Walaupun mereka ini mempunyai kelulusan yang tinggi dalam akademik dan
memegang jawatan tinggi dalam sektor perkhidmatan.
Isu kepenggunaan
atau konsumerisme ini sudah menjadi polemik di kalangan masyarakat kita.Namun
masih kurang tindakan yang dilakukan bagi menangani situasi ini.Jika isu ini
dibiarkan begitu sahaja,impaknya tetap mempengaruhi kehidupan manusia sejagat.Sejajar
itu,kita sebagai pengguna mestilah proaktif dalam memainkan peranan supaya
kata-kata Adam Smith bahawa ‘Consumer is the king’ atau ‘Pengguna ialah raja’
tidak hanya tinggal pada kata-kata sahaja.
Menurut
Pertubuhan Kesatuan Pengguna Sedunia terdapat tujuh hak asasi pengguna, iaitu
hak untuk mendapat keselamatan,hak untuk mendapat maklumat,hak untuk mendapat
keperluan asas dan pilihan,hak untuk mendapat perwakilan,hak untuk mendapat
pampasan,hak untuk mendapat pendidikan, dan hak untuk hidup dalam alam sekitar
yang bersih.Jadi,setelah mengetahui hak-hak ini pengguna mestilah bertindak
secara rasional apabila membeli barangan atau perkhidmatan semoga mereka tidak
menjadi mangsa kecurangan peniaga atau pengeluar ini.Sikap peniaga yang suka
menaikkan harga barang secara semberono perlu ditangani segera.Jika ada peniaga
yang bertindak menipu dalam jual beli barangan atau perkhidmatan,kita sebagai
pengguna wajib mengambil tindakan melaporkan kepada pihak-pihak yang berkenaan
seperti Persatuan Pengguna,Tribunal Pengguna,Majlis Pengguna dan sebagainya.
Sebagai seorang
pengguna kita berhak untuk mendapatkan keselamatan daripada produk-produk dan
perkhidmatan yang ditawarkan supaya ia tidak membahayakan kesihatan.Hal ini
kerana, kebanyakan produk tidak menjaminkan keselamatan dan mengandungi
bahan-bahan kimia yang boleh menjejaskan kesihatan kita.Biar kita mengambil
contoh, peristiwa ‘pil pelansing Slim 10’yang menimpa seorang pelakon Singapura
iaitu Andrea De cruz yang nyaris menemui ajal kerana mengalami kegagalan fungsi
hati akut gara-gara mengambil pil langsing.Fenomena ini berlaku akibat pihak
pengeluar produk menggunakan bahan kimia yang diharamkan iaitu gabungan
Fenfluramine dan Phentermine. Selain itu,pengguna juga mempunyai hak untuk
hidup dalam alam sekitar yang bersih.Jika kita renungkan kembali,dasawarsa ini
cuaca amat panas terik sehingga merimaskan setiap aktiviti kehidupan harian
kita.Semua ini berpunca daripada alam sekitar yang tercemar.Sepatutnya pengguna
berhak hidup dan bekerja dalam suatu alam sekitar yang bersih,tidak
tercemar,tidak membahayakan kesihatan,tidak mengancam kebebasan serta menjamin
kehidupan yang selesa.
Memang sah dan
ternyata ,kita semua ialah pengguna .Namun,adakah kita benar-benar tahu akan
apa hak kita?Hak untuk mendapat pampasan merupakan satu perkara yang sering
kita tidak tahu kewujudannya.Kejahilan ini menyebabkan kita sering
teraniaya.Pengguna sebenarnya mempunyai hak untuk mendapat pampasan atau ganti
rugi daripada peniaga jika diberi barangan atau perkhidmatan yang rosak,busuk,dan
tidak berkualiti.Di bawah Ordinan Jualan Barang-Barang 1957 dan Akta Kontrak
1974 merupakan undang-undang yang memberi hak kepada pengguna untuk mendapat
pampasan jika diberi barang atau perkhidmatan yang tidak berkualiti atau tidak
memenuhi syarat-syarat yang dijanjikan.Oleh itu,kita sebagai pengguna perlu
peka terhadap perkara sebegini supaya tidak terus menjadi ‘seperti mentimun
yang digelek oleh durian’.
Selain itu,
pengguna juga berhak untuk mendapat pendidikan kepenggunaan. Pendidikan kepenggunaan
boleh menjadikan setiap individu itu mempunyai maklumat serta kebolehan membuat
pilihan secara waras.Lebih penting lagi,dengan adanya ilmu konsumerisme ini
pengguna akan bertindak melaporkan kejadian penyelewengan oleh peniaga-peniaga
kepada pihak yang berkenaan supaya tindakan yang sewajarnya diambil dengan
segera.Sikap dan mentaliti pengguna pada hari ini perlu ada anjakan paradigma
supaya mereka akan bertindak lebih efektif dan efisyen.Tindakan tidak berhati
perut oleh para peniaga yang diumpamakan seperti lintah darat ini wajar
dibanteras.Hal ini kerana, tanpa kita sedari golongan yang tidak beretika
inilah yang selalu memperalatkan para pengguna lantaran ketidakpekaan mereka
terhadap hak-hak sebagai pengguna.
Kecenderungan
masyarakat moden yang tidak suka menjaga tepi kain orang juga menyebabkan
mereka sering ditindas oleh golongan lintah darat ini.Dalam era globalisasi ini
sepatutnya pengguna tidak harus terpinggir dan terkebelakang.Masyarakat hari
ini naïf dengan kebendaan dan material yang melalaikan sehingga kadang kala
mereka lupa akan tanggungjawab mereka sebagai pengguna.Apakah sebenarnya
tanggungjawab pengguna? Menurut Risalah yang diterbitkan oleh Bahagian Hal
Ehwal Pengguna Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna,Kuala
Lumpur,ada menggariskan pengguna mempunyai tanggungjawab terhadap diri sendiri
dan juga terhadap masyarakat.Justeru,untuk membebaskan pengguna daripada
belenggu kejahilan dan kegelapan ini maka mereka perlu tahu apakah
tanggungjawab terhadap diri sendiri? Sebagai warga Malaysia yang prihatin kita
mempunyai tanggungjawab untuk mendapatkan maklumat untuk diri sendiri.Kita
perlu mengetahui dan memahami segala maklumat berkaitan dengan barang-barang
yang dibeli.Lebih penting lagi, kita sepatutnya bertanggungjawab untuk menjaga
keselamatan diri sendiri apabila menggunakan barang-barang yang bahaya seperti
barang-barang elektrik,bahan-bahan kimia dan ubat-ubatan.Segala arahan tentang
cara penggunaan barang-barang tersebut mestilah dipatuhi agar tidak mendatangkan
kemudaratan kepada diri sendiri.
Seterusnya ,
pengguna juga mempunyai tanggungjawab untuk membuat aduan jika ditipu dan
menuntut pampasan jika ada kecacatan pada barang tersebut.Pendedahan yang
dibuat oleh media massa seperti surat khabar Mingguan Malaysia patut
dipuji,dengan adanya ruangan ‘Dari Tribunal Tuntutan Pengguna’ pada setiap hari
Ahad sedikit sebanyak perkara yang dipaparkan di ruangan itu memberi panduan
dan pengetahuan kepada para pengguna tentang cara-cara menuntut ganti rugi.Biar
kita mengambil contoh,kisah seorang pengguna yang tertipu apabila mengharapkan
gambar yang mencatatkan detik bergelar graduannya hanya tinggal memori di
fikirannya sahaja kerana pihak studio yang ditugaskan merakamkan detik-detik
penuh bersejarah itu tidak menggunakan keprofesionalisme yang menyebabkan
gambar tersebut tidak berkualiti.Walaupun sesetengah pihak menganggap perkara
yang dituntut oleh pengguna itu remeh-temeh tetapi pihak yang menuntut berjaya
mendapat ganti rugi yang sepatutnya, kerana Tribunal berpendapat detik bergelar
graduan tidak akan berulang lagi dan adalah tidak munasabah bagi pihak yang
menuntut menyewa jubah graduan dan membeli semula bunga hidup semata-mata untuk
mengambil gambar buat kali kedua.Kes ini disiarkan dalam Mingguan Malaysia bertarikh
30 November 2003.
Selain
tanggungjawab terhadap diri sendiri,pengguna juga bertanggungjawab terhadap
masyarakat iaitu tanggungjawab perwakilan yang bermaksud pengguna perlu
memainkan peranan yang positif dalam badan-badan yang mewakili kepentingan
mereka seperti FOMCA, Persatuan Pengguna dan Majlis Pengguna.Pengguna perlu
bersikap proaktif jika mahu mereka tidak terus ditindas.Bertitik tolak dari
situ juga pengguna perlu bertanggungjawab dalam bidang pendidikan kepenggunaan
supaya dapat mewujudkan masyarakat pengguna yang bijak dan waras.Kita tidak
mahu lagi pengeluar atau peniaga mengambil kesempatan sehingga menyebabkan
kadar inflasi meningkat.Dalam konteks ini,pengguna mestilah bertindak wajar dan
tidak hanya bertopang dagu merintih bahawa diri mereka sudah tertipu.
Kesimpulannya,
pendidikan kepenggunaan amat penting dalam membentuk masyarakat yang dinamik
dan harmoni.Justeru,kita perlulah mengambil inisiatif untuk menambahkan ilmu
pengetahuan dalam bidang konsumerisme ini agar tidak terus ditipu oleh peniaga
yang ‘ seperti harapkan pagar, pagar makan padi’ dan tidak melaksanakan
tanggungjawab mereka sebagai pengeluar dan penjual yang mematuhi etika amalan
perniagaan yang telah ditetapkan oleh pihak berkuasa ini.Oleh itu,komitmen yang
tinggi daripada semua
pihak harus digembleng semoga usaha memodenkan budaya konsumerisme dapat
mewujudkan kesejahteraan sosial masyarakat. Di samping itu, pihak – pihak yang
berkenaan seperti Persatuan Pengguna dan FOMCA mestilah sentiasa memantau
hal-hal yang berkaitan dengan kepentingan pengguna agar pengguna tidak terus
ditindas dan ditipu oleh lintah darat yang hanya tahu menghisap darah orang
lain tanpa memikirkan natijahnya.Diharapkan kerjasama yang padu antara pengguna
dan pihak-pihak yang memperjuangkan kepentingannya ini dapat membanteras
masalah kecurangan dalam kalangan peniaga dan pengeluar ,semoga keharmonian dan
kesejahteraan hak-hak pengguna tidak terus dinodai.
No comments:
Post a Comment